گزارش کسایی زاده از وضعیت ظروف گیاهی در کشور
|
مهر گزارش می دهد/ | |
|
سایه سنگین محصولات پلاستیکی بر مصرف ظروف گیاهی | |
|
با وجود اینکه قیمت مواد اولیه ظروف پلاستیکی رو به افزایش است ایران هنوز نتوانسته از ظرفیت خود به عنوان تنها تولید کننده ظروف پلیمری در خاورمیانه استفاده کند، این در حالی است که خطرات زیانبار استفاده از این ظروف همچنان تهدیدی جدی برای سلامت جامعه محسوب می شود. | |
|
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مصوبه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تمامی دستگاههای اجرایی و دولتی موظف شدند از ظروف گیاهی استفاده کرده و اعتبارات لازم برای اجرای این تصمیم را در ردیف بودجه خود پیشبینی کنند. بر این اساس طبق مصوبه کمیسیون فرهنگی هیئت دولت، وزارت صنایع و معادن موظف شده با همکاری بانکها به منظور توسعه تولید بیوپلیمر، نسبت به پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره به متقاضیان اقدام کرده و سازمان صدا و سیما نیز موظف است همکاری لازم را با وزارت بهداشت در راستای اطلاع رسانی به مردم در خصوص مزایای ظروف یکبار مصرف داشته باشد. افزایش 30 درصدی قیمت مواد اولیه ظروف پلاستیکی رحیم مقیمی رئیس اتحادیه صنف پلاستیک تهران در گفتگو با مهر از افزایش قیمت مواد اولیه تولید پلاستیک خبر داد و افزود: در هفته جاری مواد اولیه تولید ظروف یکبار مصرف از یک میلیون و 700 هزار تومان در هر تن به دو میلیون و 230 هزار تومان افزایش یافته است. وی افزود: افزایش قیمت ظروف پلاستیکی در حالی است که قیمت ظروف گیاهی هیچگونه تغییری نکرده ولی به دلیل عدم شناخت مردم از فواید این ظروف همچنان فروشندگان از عرضه ظروف گیاهی اجتناب می کنند. مقیمی اظهار داشت: بیش از 40 درصد تولیدکنندگان ظروف پلاستیکی به دلیل افزایش قیمتها از تولید کناره گیری کرده اند. قیمت ظروف گیاهی ثابت است/ صدا و سیما همکاری نمی کند اظهارات رئیس اتحادیه پلاستیک پایتخت در حالی است که الله یاری تنها تولید کننده مواد پلیمری در کشور در گفتگو با مهر از تثبیت قیمت ظروف گیاهی خبر داد و افزود: بالا رفتن قیمت پلاستیک ارتباطی با ظروف پلیمری ندارد ولی قیمت ظروف گیاهی در کشور هیچگونه تغییری نکرده است. وی از عملی نشدن مصوبه دولت در الزام دستگاههای دولتی برای استفاده از ظروف پلیمری سازگار با محیط زیست گلایه کرد و افزود: صدا و سیما هیچگونه اقدامی برای ترویج استفاده از ظروف گیاهی در بین مردم انجام نداده است. الله یاری اظهار داشت: مردم مطمئن باشند که مشکلاتی اعم از بوی بد و رنگ تیره ظروف گیاهی بر طرف شده و با اعتماد کامل می توانند از ظروف استفاده کنند. وی همچنین از تولید انبوه پلاستیکهای دسته دار و فریزر گیاهی خبر داد و افزود: تا 6 ماه آینده بطریهای آب گیاهی روانه بازار می شود. ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در کمین سلامت خانواده با توجه به گفته های رئیس اتحادیه پلاستیک تهران و همچنین تنها تولید کننده مواد پلیمری به نظر می رسد دولت می تواند بر اساس مصوبه خود اعتبارات لازم را به تولید کنندگان ظروف گیاهی عرضه کرده و با تبلیغات گسترده بازار ظروف گیاهی را جایگزین بازار پلاستیک کند تا تولید کنندگان بر سر تولید محصولات سازگار با محیط زیست رقابت کنند نه تخریب محیط زیست. --------------------------------- گزارش از سید هادی کسایی زاده |